Co to jest marketing internetowy?

Co to jest marketing internetowy?

Specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym zasypują nas wieloma hasłami – SEO, marketing wirusowy, video marketing… Ale co to właściwie jest marketing internetowy i dlaczego warto inwestować w marketing w internecie? Sprawdź, jakie korzyści przynosi firmie online marketing. W końcu możliwości dotarcia do naszej grupy docelowej jest wiele i nie warto chować się przed potencjalnymi klientami #wiemyjak

Co to jest marketing?

Zanim zaczniemy odpowiadać na pytanie co to jest marketing internetowy, pokrótce przedstawimy ogólnie co to jest marketing.

MARKETING to proces społeczny, który pozwala na swobodną wymianę i oferowanie towarów bądź usług, które posiadają jakąś wartość.

Proces marketingowy to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia, której działania mają odnieść długofalowe skutki. Jej celem jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane daną usługą lub produktem. Marketing wykorzystuje wiele narzędzi, które pozwalają na sprawną realizację strategii oraz zdobycie jak największej liczby klientów, a co za tym idzie na zwiększenie zysków.

Wiele osób stawia znak równości między marketingiem i promocją produktów oraz usług. Jednak jest to bardzo duże uogólnienie, gdyż na marketing składa się wiele innych działań. Wśród najważniejszych wymienić należy przede wszystkim:

  • komunikacja z rynkiem;
  • przygotowywanie odpowiednich strategii wprowadzenia produktu na rynek, ustalenia ceny, grupy docelowej oraz promocji i dystrybucji;
  • analiza sprzedaży i wprowadzenie na bieżąco zmian w sposobie sprzedaży produktu.

Co to jest marketing internetowy, czyli e-marketing?

Znamy już definicję marketingu, teraz zajmiemy się jedną z jego części i odpowiemy na pytanie co to jest e-marketing (marketing internetowy)?

Marketing internetowy to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi marketingu. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej firm swoją działalność przenosi do sieci – tam też szuka potencjalnych klientów.

MARKETING INTERNETOWY to wszelkie działania mające na celu opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu na rynek, jego promocji oraz przedstawienie w korzystny sposób marki przy wykorzystaniu internetu. Działania w marketingu internetowym zmierzają do zwiększenia widoczności firmy w internecie, a jednym z najczęściej używanych w tym celu narzędzi jest między innymi strona www. Marketing internetowy skupia się na stworzeniu oraz utrwalaniu więzi na linii marka – odbiorca. W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, w marketingu internetowym rola odbiorcy jest znacznie większa. Nie jest on biernym odbiorcą komunikatów marketingowych, ale ma możliwość prowadzenia dialogu z marką i wyrażenia swojej opinii w odpowiedzi na działania marketingowe.

Reklama internetowa składa się z wielu elementów, które czasem nawet w ciągu miesiąca przyjmują nową formę, dlatego niełatwo je dokładnie opisać. Wśród najpopularniejszych działań marketingu internetowego wymienić można przede wszystkim:

  • pozycjonowanie stron www i SEO,
  • reklamy Google Ads,
  • remarketing,
  • video marketing,
  • mailing,
  • content marketing,
  • marketing wirusowy,
  • profile na serwisach społecznościowych ( Facebook i Instagram, Snapchat czy LinkedIn),
  • współpracę z blogosferą.

Czy marketing internetowy jest receptą na sukces?

Przede wszystkim, aby marketing internetowy był efektywny musi być odpowiednio zaplanowany i wdrożony. Jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy to warto zatrudnić specjalizującą się w e-marketingu agencję.

Oczywiście jeśli znasz się na marketingu internetowym, masz doświadczenie – możesz samodzielnie prowadzić działania promocyjne. Pamiętaj, jednak, że reklama to wymagająca dziedzina i aby osiągnąć sukces musisz być na bieżąco z trendami panującymi w marketingu internetowym.

Należy pamiętać, aby unikać technik, które dają szybkie, ale krótkotrwałe efekty, a także mogą źle wpłynąć na wizerunek firmy czy pozycję strony w sieci. Podczas planowania strategii warto wziąć także pod uwagę, że według badania OnAudience w Polsce aż 42% użytkownika korzysta z programu blokującego reklamy i jest to najwyższy wynik na świecie.

Dobrze wyznaczona grupa docelowa i  dokładna strategia działań może przynieść naprawdę szybko pierwsze, pozytywne efekty. Jednak po pierwszych sukcesach nie można osiąść na laurach. Należy cały czas przeprowadzać analizy, które pozwolą określić, jakie działania najlepiej sprawdziły się na konkretnej grupie odbiorców i modyfikować je w razie potrzeby.

Warto jednak pamiętać, że sam marketing internetowy nie wystarczy byś osiągnął sukces. Musisz również zadbać o odpowiednią jakość produktów i usług, poziom obsługi czy dostosowanie ceny do jakości.

Influencer marketing co to jest i jego miejsce w online marketingu

Przeniesienie sprawdzonych działań marketingu także do systemów marketingu online otwiera całkiem nowe możliwości przed firmami, chcącymi dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Na uwagę w tym miejscu zasługuje influencer marketing, czyli, w uproszczeniu, współpraca ze znaczącymi graczami na internetowym rynku. Jak podejść do takiej współpracy?

Przyjmuje się, że influencer to osoba, która wywiera wpływ na swoich odbiorców, poprzez swoje działania w internecie, przyczynia się do podejmowania konkretnych decyzji zakupowych czy biznesowych, kreuje określone opinie oraz buduje zaangażowanie wokół publikowanych przez siebie treści. A jeżeli dodamy do tego mnogość platform, na których influencerzy są obecni (przykładowo: YouTube, Instagram, Facebook, Musical.ly, blogi itd.) – kwestia wyboru idealnego influencera staje się bardzo problematyczna.

Jeżeli decydujemy się na samodzielne prowadzenie online marketingu, w przypadku współpracy z influencerem można oczywiście wyjść od zasięgów, ale pamiętajmy, że to nie wystarczy! Duże znaczenie będą mieć także statystyki wyświetleń i grupa odbiorców, do której dociera komunikat. Warto zastanowić się co tak naprawdę ma znaczenie dla Twojej firmy. Czy szukasz influencera, który porusza tematykę Twojej branży czy reprezentuje określone wartości?

W przypadku influencerów należy również bardzo uważnie prześledzić ich dotychczasowe działania. Pamiętajmy, że mogą to być również osoby młode, jeszcze nie doświadczone, przez co ryzyko wpadki i zachowań niepożądanych przez naszą markę może być większe. Dodatkowo o influencerze mówią bardzo dużo jego poprzednie współprace. Sprawdź, jakie to są firmy i czy wśród nich nie ma np. Twojej bezpośredniej konkurencji.

Określając, czym jest marketing w naszej firmie musimy określić, które działania inbound i outbound marketingu podejmiemy. Influencer marketing stał się bardzo silną dziedziną online marketingu, którą możemy wykorzystać w strategii poszukiwania nowych klientów i budowania świadomości marki poprzez reklamę.

8 korzyści marketingu internetowego

Wiemy już, że aby marketing internetowy był skuteczny musi być odpowiednio prowadzony. Ale czas na konkrety, czyli najważniejsze korzyści, które zyskasz inwestując w marketing w internecie:

  • dotarcie do wielu klientów przez całą dobę,
  • personalizacja komunikatów marketingowych,
  • budowa i dopasowanie działań do grupy docelowej,
  • zwiększenie wiedzy o grupie docelowej,
  • nawiązanie interakcji z odbiorcami,
  • kreowanie dobrego wizerunku marki,
  • możliwość zmierzenia skuteczności działań,
  • zoptymalizowane koszty kampanii reklamowej.


Online marketing – jak analizować prowadzone działania?

W ramach online marketingu możemy zdecydować się na szeroki zakres działań. Pozostaje zatem kluczowa kwestia – jak analizować realizowane strategie. Czy przynoszą pożądane rezultaty i jaki wpływ mają na działalność naszej firmy?

Jak wspomnieliśmy wyżej, ważną częścią marketingu internetowego jest firmowa strona www. To na niej użytkownik może dokonać zakupu, dowiedzieć się więcej o naszej firmie czy wysłać zapytanie o ofertę. Działania online marketingu prowadzą zatem do pozyskania jak największej liczby użytkowników na stronę.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *







EnglishGermanPolish